Monday 16 November 2015

Kuku Dan Status Kesihatan



















Status kesihatan secara amnya boleh di lihat menerusi beberapa intervensi mahupun prosedur. Cara yang paling mudah adalah menerusi "vital sign" di mana ia mampu menunjukan keadaan kondisi semasa kesihatan tubuh badan dari segi fisiologinya.

Namun, tahukah anda, kesihatan seseorang juga boleh di lihat menerusi kuku? Ya, sungguh hebat ciptaan Ilahi kerana perkara ini tidak boleh di sorok dan akan terjadi dengan sendirinya. Daripada peniliti terhadap kuku keabnormalam termasuk pada warna, bentuk dan corak yang terhasil. Tambahan lagi, perkara ini agak sukar juga untuk dilihat, penilitian yang tajam di perlukan untuk mengesan dan membezakannya.

Bagi Penolong Pegawai Perubatan (PPP), perkara ini adalah "advance" bagi PPP yang bertugas "clerk case (melihat case pesakit)" di klinik klinik kesihatan ataupun klinik 1 Malaysia. Semasa mengambil "history taking", PPP juga boleh memeriksa kuku pesakit seterusnya boleh membantu melakukan dignosa tepat mengenai masalah dan penyakit yang di hadapi pesakit. Semoga dengan beberapa bantuan gambar kondisi kuku berikut dapat membantu PPP dalam memberikan rawatan yang tepat kepada pesakit berdasarkan

pemeriksaan yang di lakukan agar PPP berpegetahuan tinggi dapat di zahirkan dan mendapat kepercayaan pesakit untuk mendapatkan rawatan yang sempurna.

Sumber : Medical Online

No comments:

Post a Comment